
 1 

Erik Moberg: 
 

 

Anmälan till Granskningsnämnden av Kunskapskanalens 
program ”Storforum: Efter Kyoto”, 09-08-31 
 

Inledning 

 

Programmet ”Storforum: Efter Kyoto” bröt enligt min mening mot två av 

”Reglerna för radio och TV”, nämligen dessa: 

 

 Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas på ett 

ensidigt sätt. 

 En representant får inte ta ställning i en kontroversiell fråga. 

 

Att behandlingen var ensidig, och att programledaren tydligt tog 

ställning, torde ha varit uppenbart för alla och är också lätt att visa. Det 

viktiga är därför att visa att ämnet är kontroversiellt. För ordningens 

skull börjar jag dock med det första, nämligen ensidigheten. 

 

Ensidigheten 

 

Programmet var inspelat i samband med det så kallade Tällberg forum i 

somras. Tällberg forum arrangeras av organisationen Tällberg foundation 

som ensidigt driver tesen att mänskliga utsläpp av växthusgaser, framför 

allt koldioxid, måste reduceras kraftigt därför att de leder till global 

uppvärmning med åtföljande skadeverkningar. I fortsättningen betecknar 

jag denna tes AGW, vilket står för ”anthropogenic global warming”. 

AGW dominerade programmet totalt och i själva verket nämndes inga 

alternativ eller invändningar alls. Vid några – jag tror två – tillfällen 

yttrade programledaren Henrik Ekman något om ”climate sceptics”, men 

drev inte alls frågan och var omedelbart nöjd med de korta, avvisande 

svar han fick. 

 



 2 

Att programledaren var partisk framgick också därav att han ofta 

återkom till frågan om huruvida det internationella klimatmötet i 

Köpenhamn i december skulle bli en ”framgång” eller ett ”fiasko”. Att 

framgång betydde beslut om långtgående åtgärder för att minska 

mänskliga växthusgasutsläpp, och fiasko motsatsen, var uppenbart. Men 

för den som inte delar uppfattningen om dessa utsläpps farlighet betyder 

naturligtvis ”framgång” och ”fiasko” något annat. 

 

Hur som helst så förekom ingen som helst debatt. De medverkande 

intervjuades en efter en och upprepade i stort samma saker. Och det kan i 

det sammanhanget vara värt att notera att fem av de tolv medverkande är 

styrelseledamöter i Tällberg foundation. 

 

Det är också värt att notera att bara några få av de medverkande hade 

förutsättningar att över huvud taget beröra klimatfrågans 

naturvetenskapliga aspekter och bara en, nämligen Johan Rockström, 

gjorde så. Rockström är emellertid professor i ämnet 

”naturresurshushållning”, vilket naturligtvis har en viss, men likväl 

begränsad, relevans i sammanhanget. Och Rockströms stöd för AGW var 

också utomordentligt kort och kategoriskt. 

 

Det kontroversiella 

 

Den mycket ensidiga bild av klimatproblematiken som gavs i 

programmet är helt orimlig. En samlad bedömning av klimatfrågorna 

förutsätter insikter i åtminstone meteorologi, oceanografi, glaciologi, 

geologi och astrofysik. Några hänvisningar till resultat från dessa ämnen 

förekom överhuvudtaget inte i programmet. 

Och frågan är inte bara mycket komplex utan också synnerligen 

kontroversiell. För att visa detta räcker det med några enkla 

hänvisningar. 

 

Wall Street Journal publicerade den 26 juni i år en artikel med den 

fyndiga titeln ”The Climate Change Climate Change”. I artikeln ges 



 3 

utförlig information om ett stort antal framstående naturvetare med 

uppfattningar som avviker från AGW. I artikeln står bland annat att ”The 

number of skeptics, far from shrinking, is swelling”, och att ”The 

collapse of the ’consensus’ has been driven by reality”. Länken till 

artikeln är denna: 

 

http://online.wsj.com/article/SB124597505076157449.html  

 

En annan artikel i Wall Street Journal, publicerad i juni 2006, är skriven 

av den kände atmosfärfysikern Richard Lindzen. Rubriken är ”Climate 

of Fear – Global-warming alarmists intimidate dissenting scientists into 

silence”, och Lindzen skriver bland annat så här: 

 

”Scientists who dissent from the alarmism have seen their 

grant funds disappear, their work derided, and themselves 

libeled as industry stooges, scientific hacks or worse. 

Consequently, lies about climate change gain credence even 

when they fly in the face of the science that supposedly is their 

basis.” 

 

Innebörden är alltså att det finns många forskare som inte stöder AGW, 

och som inte kommer till tals. 

 

Länken till artikeln är denna: 

 

http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110008220  

 

Och länken till Wikipedias artikel om Richard Lindzen denna: 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lindzen  

 

Ytterligare en forskare med uppfattningar som kraftigt avviker från 

AGW är den danske astrofysikern Henrik Svensmark. Han har fäst 

uppmärksamheten på att den kosmiska strålningen kan ha stor inverkan 

på bildningen av låga moln och därmed på jordens värmebalans. Och 

http://online.wsj.com/article/SB124597505076157449.html
http://www.opinionjournal.com/extra/?id=110008220
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lindzen


 4 

detta gör även variationer i solaktiviteten viktiga, eftersom de påverkar 

den mot jorden infallande kosmiska strålningen. Svensmarks 

uppfattningar finns utförligt redovisade i boken ”The Chilling Stars”, och 

en kortare version finns i artikeln ”Sun’s Shifts May Cause Global 

Warming”. 

 

Länken till denna senare artikel är denna: 

 

http://discovermagazine.com/2007/jul/the-discover-interview-henrik-

svensmark  

 

Och länken till Wikipedias artikel om Svensmark denna: 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Svensmark  

 

Ytterligare ett intressant exempel på avvikande uppfattningar kommer 

från amerikanska EPA. Den 26 juni i år publicerade New York Times en 

artikel med rubriken ”Two EPA Staffers Question Science Behind 

Climate ’Endangerment’ Proposal”. De två opponenternas kritik finns 

sammanfattad i ett rapportutkast, om vilket New York Times bland annat 

skriver så här: 

 

”The report says EPA used outdated science to support its 

finding. The authors cite studies that show – among other 

things – declining global temperatures and changing scientific 

consensus on weather patterns. ‘We believe our concerns and 

reservations are sufficiently important to warrant a serious 

review of the science by EPA before any attempt is made to 

reach conclusions on the subject,’ Carlin and Davidson wrote.” 

 

Länken till artikeln i New York Times är denna: 

 

http://www.nytimes.com/gwire/2009/06/26/26greenwire-two-epa-

staffers-question-science-behind-clima-89720.html  

 

http://discovermagazine.com/2007/jul/the-discover-interview-henrik-svensmark
http://discovermagazine.com/2007/jul/the-discover-interview-henrik-svensmark
http://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Svensmark
http://www.nytimes.com/gwire/2009/06/26/26greenwire-two-epa-staffers-question-science-behind-clima-89720.html
http://www.nytimes.com/gwire/2009/06/26/26greenwire-two-epa-staffers-question-science-behind-clima-89720.html


 5 

Och till opponenternas rapportutkast denna: 

 

http://www.eenews.net/public/25/11519/features/documents/2009/06/26/

document_gw_01.pdf  

 

Låt mig till slut också nämna en intervju med den norske professorn Ole 

Henrik Ellestad i Dagbladet den 2 juni i år. Artikeln börjar så här: 

 

”I siste utgave av Samtiden kritiserer tidligere professor Ole 

Henrik Ellestad FNs klimapanel under overskriften 

«Vitenskapen som forsvant». Han beskylder IPCC – 

Intergovernmental Panel on Climate Change – for å legge 

ensidig vekt på forskning som støtter den rådende 

klimagassteorien. Klimadebatten er konsensusstyrt og kritiske 

røster demoniseres som «klimabøller», skriver Ellestad og 

kritiserer spesielt retorikken til klimajournalist Ole 

Mathismoen i Aftenposten.” 

 

Länken till artikeln i dess helhet är denna: 

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2009/06/02/577002.html 

 

Slutsats 

 

De uppfattningar jag just redogjort för kan vara riktiga eller felaktiga – 

jag har i detta sammanhang inte tagit ställning till detta. Här är det fullt 

tillräckligt att konstatera att uppfattningarna finns och att klimatfrågan 

sålunda är i hög grad kontroversiell. 

 

Och därav följer då också min slutsats att den ensidiga framställningen i 

det anmälda programmet, och programledarens uppenbart partiska 

inställning, klart bröt mot reglerna för TV. 

 

http://www.eenews.net/public/25/11519/features/documents/2009/06/26/document_gw_01.pdf
http://www.eenews.net/public/25/11519/features/documents/2009/06/26/document_gw_01.pdf
http://www.dagbladet.no/nyheter/2009/06/02/577002.html


 6 

Detta är dessutom speciellt allvarligt med hänsyn till att programmet 

hade tydliga vetenskapliga ambitioner. Det sändes i Kunskapskanalen 

och programledaren Henrik Ekman presenterades, åtminstone på 

kanalens webbplats, som mångårig vetenskapsjournalist. 

 

Erik Moberg 


